Massage

Med hjälp av massage kan man både förebygga och behandla redan uppkomna skador och är ett bra redskap för att upptäcka avvikelser och skador hos hunden. Massage leder bland annat till en ökad blodcirkulation som leder till ett ökat syre- och näringsupptag hos kroppens muskler, bindväv, benväv och inte organ, ger upphov till en ökad slaggproduktion som bidrar till ett förstärkt immunförsvar, släpper på spänningar och muskelkramper, gör att muskler och senor blir elastiska och skapar läkning i vävnader. Massage har även en avslappnande effekt och bidrar till att starta smärtlindrande processer i kroppen.

Massage är bra för

• hundar med muskel- och ledproblem
  • stressade och rastlösa hundar
  • äldre hundar
  • aktiva hundar (hundar som utövar någon sport)
  • ALLA hundar för allmänt ökat välbefinnande

Vid pågående behandling i någon form av medicin bör veterinär kontaktas innan man bokar tid för massage.Massage bör inte utföras på hundar med akuta sår, inflammationer, infektioner, feber, blödningar, smittsamma hudeksem, cancer, om hunden drabbats av epileptiskt anfall, dräktighet eller hos hundar med hjärtproblem.

Att tänka på innan behandling:

• Rasta hunden
  • Utfodra inte hunden precis innan behandling

Att tänka på efter behandling:

• Hunden ska ha fri tillgång till vatten. Det är vanligt att hunden blir flåsig och törstig under behandlingen.
  • Hunden bör rastas eftersom behandlingen har förmågan att sätta igång mag- tarmkanalen.
  • Hunden ska inte utsättas för fysisk aktivitet resten av dagen.

För vissa hundar kan behandlingen till en början kännas obehaglig och kan leda till att de har svårt att acceptera och njuta av massagen. Detta är fullt normalt och brukar vanligtvis ge med sig efter några behandlingar. Man bör ha i åtanke att hunden kan bli något öm i muskulaturen, framförallt hos de hundra som får sin första behandling.